حالا البته معلوم شده دروازه‌بان مدنظر این دولت کیست و سوال این است که آیا این دروازه‌بان حرفه‌ای‌ترین آدم تیم است؟ آیا متولی فرهنگ و هنر معرفی شده به مجلس کسی هست که خیال بقیه کابینه و شخص رییس جمهور و البته قاطبه مردم را از مهمترین حوزه زندگی اجتماعی یعنی فرهنگ راحت کند؟

گروه فرهنگی مشرق - هشتم آذر سال 1376 از آن روزهایی بود که تمام جمعیت این مملکت میخ شده بودند پای تلویزیون و چهارچشمی داشتند فوتبالی را سیر می‌کردند که یک طرفش استرالیا بود و با دو تا گل زده و 10 تا گل نزده و یک طرفش 10 تا بازیکن سفیدپوش و یک دروازه‌بان تیره پوش که چپیده بودند توی محوطه جریمه تا با سپر انسانی از دروازه حفاظت کنند.
 
آن روز خیلی‌ها مثل من تمام ناخن‌های‌شان را جویدند یا دانه‌دانه سبیل و گیس‌شان را کندند از استرس. بالاخره هم مساوی کردیم و در مجموع با دو مساوی برنده بازی شدیم! بعد از آن اسم "خداداد عزیزی" مترادف شد با نام حماسه‌ساز ملبورن. با تمام علاقه و احترامی که برای خداداد و بازی‌های دوست‌داشتنی‌اش قائلم، به نظرم او حماسه‌ساز ملبورن نبود. کریم باقری هم که گل اول را زد، نبود، علی دایی که پاس گل داد و مثل تراکتور در خط حمله می‌دوید نبود، "والدیر ویرا" آن مربی برزیلی که از استرس نزدیک بود اعتیادش در همان مدت بازی ارتقا پیدا کند هم نبود. هیچ کدام از بازیکنان سفیدپوش ایرانی به خاطر استرسی که در کل بازی داشتند حماسه‌ساز نبودند.



این حرف البته نافی زحماتی که کشیدند نیست ولی اگر قرار باشد در بین تیم ایران آن روز یک نفر را به عنوان شاخص حماسه معرفی کنیم باید دست بگذاریم روی احمدرضا عابدزاده که اتفاقا مثل بقیه بازیکنان اشتباه داشت ولی در تمام طول بازی اعتماد به نفسش را از دست نداد. هنوز هم وقتی یادم می‌آید در زیر آن فشار بی امان بازی و مسوولیت رضایت یک ملت که یک آدم سالم، احتیاج به ایزی لایف پیدا می‌کند، عابدزاده توپ را توی شش قدم با یک دست گرفت و آرامشش را به رخ همه دنیا کشید، کیف می‌کنم. همیشه دروازه‌بان یک تیم باید همین قدر حرفه‌ای و آرام باشد. اشتباه فورارد را هافبک می‌تواند جبران کند، اشتباه هافبک را دفاع می‌تواند جبران کند، اشتباه دفاع را شاید دروازه‌بان بتواند جبران کند ولی اگر یک دروازه‌بان آن‌قدر که لازم است حرفه‌ای نباشد، چه کسی می‌تواند اشتباهش را جبران کند؟

نوستالژی فوتبال تاریخی ایران و استرالیا و دروازه‌بان حرفه‌ای آن بازی را مرور کردم تا بهانه‌ای باشد برای تذکری به تیم دولت یازدهم. یک تیم می‌تواند با بازیکنان متوسط هم تیم خوبی باشد ولی دروازه‌بان همیشه باید حرفه‌ای و مایه آرامش بقیه باشد. به نظرم فرهنگ در جامعه همان هفت متر و سی و دو سانت دروازه فوتبال است که متولی‌اش باید حرفه‌ای‌ترین و مورد اعتمادترین مهره تیم باشد، چون اشتباه و ناکارآمدی در سیاست و اقتصاد و کشاورزی و ... قابل جبران است (هرچند گاهی به سختی) ولی خطا در حوزه فرهنگ مثل زخم روی صورت، حتی اگر کاری نباشد، اثرش جا می‌ماند. 

حالا البته معلوم شده دروازه‌بان مدنظر این دولت کیست و سؤال این است که آیا این دروازه‌بان حرفه‌ای‌ترین آدم تیم است؟ آیا متولی فرهنگ و هنر معرفی شده به مجلس کسی هست که خیال بقیه کابینه و شخص رئیس‌جمهور و البته قاطبه مردم را از مهم‌ترین حوزه زندگی اجتماعی یعنی فرهنگ راحت کند؟

این سؤال از جنس استفهام اثباتی یا انکاری نیست و قصد هیچ پیش داوری ندارم؛ این سؤال فقط از بابت تذکر بود به مسؤولی که رهبر انقلاب همه ما را موظف به کمک و همکاری با او کرده.

*مهدی قزلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    البته به این مرقومه نقدهای زیادی وارد است که به علت فشار آوردن زیاد روزه از ذکر آن ها معذورم . . . فقط به این سوال متوجهتان می سازم که آیا متولی فرهنگ این جامعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟!؟!
  • میترا ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    ایشونو گذاشتن که به اعتتبار پدرشون کسی بهشون گیر نده . مثل علی مطهری !
  • محمد ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    مقاله خوبي بود. فقط راجع به جمله آخر خط آخر يه نكته‌اي اضافه كنم: اينكه كمك فقط "به به" و "چه چه" نيست. من و شما اگه امروز تذكر ميديم، در واقع كمك ميكنيم كه آقاي روحاني دو سال بعد پشيمون نشه.
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    پ ن پ وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامیست
  • میثم ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    یاد غرضی به خیر.... فرهنگ مردم دست خودشونه نه دولت!
  • تقی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    ازکرامات شیخنا حسن روحانی این بود که پسر چپ گرای جنتی را برمسند فرهنگ نشاند تا پدرراست گرا برسرمنبر کمی زبان به کام گیرد ولاغیر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس